Berghout 2015-2016

Hoek Berghout 

Versteviging gemaakt

En weer in de lak 

Verloren stootrand van berghout wordt nagemaakt. Verhit en rondgebogen   

veel vijlwerk, en laten verzinken

En met hulp van Michiel weer netjes gemonteerd

BERGHOUT.

Het berghout van een bakdekkruiser fungeert als stootrand. Het bestaat uit een houten balk
(Amerikaans grenen) met schuine kanten. Daarop gemonteerd een ijzeren verzonken rand van
32 mm breed en 12 mm dik. (niet meer te koop in Nederland, dus bij restauratie zoeken)
Deze balk moet door een vakman timmerman op dezelfde methode gemaakt worden als een houten wrong van een trapboom. Even een balk met schuine vorm tegen de huid aantrekken met slotbouten is er niet bij door het weglopen van de schuinte van de romp van het schip.
 
De praktijk heeft geleerd dat uiteindelijk door de loop van de jaren het hout "door zweet" tegen de ijzeren huid, waardoor er behoorlijk wat roest kan ontstaan.
Het kan soms zo erg zijn dat er hele stukken ijzer achter het hout zijn weggeroest, zonder dat je dat kan zien, dan alleen na demontage van het berghout. Dit proces stoppen met kit helpt niet. De beste methode is om een dun velletje plastic* achter de gehele lengte van het berghout te plaatsen. Nadat het berghout weer tegen de huid is aangetrokken het plastic afsnijden, en zeer dun af kitten. Het zweetvocht verdampt dan alleen in het hout en niet meer tegen de ijzeren huid.
 
Als er toch roest strepen onder het berghout ontstaan (zie foto), boor dan plaatselijk een gaatje (10 mm) boven in het berghout, en druppel die enige dagen/weken vol met gekookte lijnolie. 
De wens is dat de lijnolie zich verspreid achter het berghout. Op de laatste foto zie je dan dat er aan de onderzijde de lijnolie uitkomt. Door de dikte van de lijnolie wordt het ruim opgenomen door het berghout en ijzer.
 
 
PS*  Dit velletje plastic is ook van toepassing voor het plaatsen van houten ramen tegen bv de ijzeren stuurhut.