koelvloeistof

Roze koelvloeistof is beter voor alluminium

bilgewater rolletjes

Als de Telegraaf of een andere krant uit is, er mooie rolletjes van maken tape'tje erom heen en klaar leggen voor gebruik.

alternatieve stootwil voor b.v. balk onderwater

Voor lastige kantjes, pijp zakt in het water en heeft genoeg veerkracht om de boot uit de kant te houden.

Afdichting benzine dop

 

Om de brandstofdop zit voor de waterdichte afdichting een O-ring. Advies is om die om de 2 jaar te vervangen ivm uitdroging.

Deze ring is van Fluorkoolstof elastomeer en is bestand tegen de invloed van benzine en dieselolie. Andere materialen zouden vergaan door de brandstof.

 

 

Thermostaat

Thermostaat controleren. 

Schroef de thermostaat uit het systeem en leg in een pannetje water en breng aan de kook. Bij het aan de kook komen krimpt de veer in. (En geeft zo koelwater vrij 78*) bij afkoelen zet de veer weer uit. 

Controlle koppakking

Draai de dop los van het koelblok, zie je bij draaiende motor belletjes in het koelwater dan is het mis. 

Hoewel beter is per cylinder de compressie te meten want bij ons ging de test met de belletjes niet op.

gebogen hout

Gebogen hout.

 
Er zijn 2 mogelijkheden om een gebogen/kromme sierlat of dakspant te organiseren.
 
De eerste is een brede plank waar je de juiste kromming op tekent en met de lintzaag uitzaagt. Dat kan een dure aangelegenheid worden door veel houtverlies.
 
De 2e oplossing is om zelf een stoomkist te maken van 4 stroken multiplex. Aan de ene zijde steek je de hangreep van het stoomapparaat, de andere zijde is goed dichtgemaakt.
Op de foto ziet u een eenvoudige uitvoering dmv een plastic pijp, waar je wat dunnere latten in kwijt kan. Deze is ivm met de hoge temperatuur op een ladder gelegd om doorbuigen te voorkomen. Daarbij ligt hij schuin, zodat aan de onderzijde de condens via een klein gaatje kan weglopen.
 
Hoe lang moet ik stomen. Hou rekening met 1 centimeter van de hout dikte per uur.
 
Na de stoom tijd, zet je de lat vast op de mal met de juiste kromming ( 15 % meer dan nodig ivm het altijd iets terugveren na drogen)  die je van te voren hebt gemaakt. Werk snel, want de lat gaat bij afkoelen weer snel zijn rechte vorm aannemen.

roestdruipers onder Berghout

BERGHOUT.

 
Het berghout van een bakdekkruiser fungeert als stootrand. Het bestaat uit een houten balk ( Amerikaans grenen ) met schuine kanten. Daarop gemonteerd een ijzeren verzonken rand van 32 mm breed en 12 mm dik. ( niet meer te koop in Nederland, dus bij restauratie zoeken  )
Deze balk moet door een vakman timmerman op dezelfde methode gemaakt worden als een houten wrong van een trapboom. Even een balk met schuine vorm tegen de huid aantrekken met slotbouten, weglopen is er niet bij door de schuinte van de romp van het schip.
 
De praktijk heeft geleerd dat uiteindelijk door de loop van de jaren het hout "door zweet" tegen de ijzeren huid, waardoor er behoorlijke roest kan ontstaan.
Het kan soms zo erg zijn dat er hele stukken ijzer achter het hout zijn weggeroest, zonder dat je dat kan zien, dan alleen na demontage van het berghout. Dit proces stoppen met kit helpt niet. De beste methode is om een dun velletje plastic*  achter de gehele lengte van het berghout te plaatsen. Nadat het berghout weer tegen de huid is aangetrokken het plastic afsnijden, en zeer dun af kitten. Het zweetvocht verdampt dan alleen in het hout en niet meer tegen de ijzeren huid. (Of ter plaatse van het berghout deze plek afplamuren met epoxy)
 
Als er toch roest strepen onder het berghout ontstaan ( zie foto), boor dan plaatselijk een gaatje ( 10 mm) boven in het berghout, en druppel die enige dagen/weken vol met gekookte lijnolie. 
De wens is dat de lijnolie zich verspreid achter het berghout. Op de laatste foto zie je dan dat er aan de onderzijde de lijnolie uitkomt. Door de dikte van de lijnolie wordt het ruim opgenomen door het berghout en ijzer.
 
 
PS*  Dit velletje plastic is ook van toepassing voor het plaatsen van houten ramen tegen bv de ijzeren stuurhut.

Stelhulp v-snaar

 
 Stelhulp V-snaarspanning