renault marine 40 DTR in  2019

kleppen & nokkenas

De motor gaf kuchjes en kraakjes, niet goed. Overleg met motor wizzard Bert en zijn diagnose versleten nokvolgers en misschien nokkenas.

 

Renault 1975

stoterstang krommig

nokvolgers

busjes van binnen

Het ene schroefdraad steekt meer omhoog dan  de ander, dus die klepstoter gaat dieper dan de ander. Resultaat de klepstoter kan een beetje ronddansen en krijgt af en toe een knauw plus de klepjes moeten steeds opnieuw gesteld worden. Waardoor is die ruimte gekomen, de gedachte was door de nokkenas

Nokkenas, ook hier geen slijtage te zien, wat putjes

Dan met 2 sterke mannen de reserve motor uit het vet gehaald

welkom 0662

http://www.renaultoloog.nl en https://www.renaultklassiek.nl/gallery/onderdelenmagazijn

We zijn naar de Renault Club geweest in Bergschenhoek om te kijken of ze onderdelen voor onze Renault hebben en polsen wat ze van ons probleem denken. Eerste reactie slijtage ?? mwah

Reactie van Arrows Rijswijk

Het hoogste punt van de nokkenas is niet het meetpunt, maar het ronde gedeelte. Zou betekenen dat de slijtage niet van invloed is op de afstelling van de klep. Is het hoogste punt versleten gaat alleen de klep minder ver open.

Nieuw gezichtspunt was dat het trompetje (weet de goeie naam even niet) koolaanslag heeft (krom is, stuk is?) en dat daardoor de beweging klem slaat. Ook kwam de vraag of de motor weleens oververhit is geweest. Ja dus. Nog een losse opmerking dat je met een bootmotor niet top toeren draait zoals met een auto en de motor niet schoon brandt ook een idee

Opbouw Van De Motor
PDF – 2,1 MB 63 downloads

Na vergelijking van de klepstoters kan vastgesteld worden dat het probleem zit in de afslijting van de stelboutjes maar omdat de onderkant net zo bol geslagen werd als de rest was dat niet direct zichtbaar.

Hier zo als het moet zijn

zoals het werd, scheelt 4.5 millimeter

koeling

Waterpomp intern

 

Waterpomp met de impeller

Dit pijpje laat koelwater door in het blok en dit zou ook verstopt kunnen zijn. Bovendien maakt de uitlaat rok tok tok geluiden ??
(dat doet ze nu niet meer)

Na veel zwoegen nu het hele geval weer in elkaar zetten op de 1975. Nieuwe koppakking gehaald bij Arrows in Rijswijk, elders vragen ze € 80,— bij Arrows € 11,51 inclusief.

Eindelijk alles weer in elkaar, komt goed geluid uit. Nu alles opruimen

2020

we doen het nog een keer, er is aanleiding voor

in het afdruiprekje bij Arows

hier de rest van de onderdelen

de zuiger met lekstrepen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

UITLAAT

A. Hoog Indien de uitlaatflens zich meer dan 20 cm boven de waterlijn bevindt, wordt hij zo gemonteerd dat de opening van het koelwater geopend blijft, dit is als de letters op de flens rechtop staan. Monteer de pakking in dezelfde stand als de bronzen aansluitflens. Tussen de uitlaatflens en de 1V2" uitlaatleiding wordt de meegeleverde uitlaatslang gemonteerd. Het pijpje A is afgesloten met de rubber dop.

B. Laag Indien de uitlaatflens zich minder dan 20 cm boven de waterlijn bevindt, wordt de aansluitflens met de pakking zo gemonteerd dat de koelwateropening afgesloten wordt. Aan de aansluitflens wordt een zwanenhals gelast die 20 cm boven de waterlijn moet uitkomen. Het water uit pijpje A wordt door een leiding met een inwendige doorlaat van 6 19 mm naar een aansluiting gevoerd die 5 cm na het hoogste punt van de zwanenhals in de uitlaat uitmondt. Als de hoogte van de zwanenhals meer dan 50 cm bedraagt moet er tussen aansluitflens en zwanenhals een veerbalg gemonteerd worden.

C. Droog. Indien de uitlaatleiding niet met water wordt gekoeld, kan de meegeleverde rubberslang niet gebruikt worden. In plaats hiervan dient een metalen uitlaatgeluiddemper met een veerbalg toegepast te worden. De veerbalg moet direct achter de uitlaatflens koelwater afgesloten wordt, dit is als de letters op gemonteerd worden. De doorlaat van veerbalg en de flens aan de onderzijde en ondersteboven staan. geluiddemper moet minimaal 1,5" bedragen. Het water uit pijpje A wordt door een leiding met Ook in dit geval wordt de bronzen uitlaatflens met een doorlaat van 0 19 mm. naar een huid door de pakking zo gemonteerd dat de opening van het
voering geleid, die boven de waterlijn uitmondt.