Geschiedenis 1932 - 2022

Welkom aan boord.

Op een landje aan de Coolhaven in Rotterdam werd door twee werkloze werfbazen van Wilton Fijenoord onze boot gebouwd anno 1932. Hier een van de zoons van de 1e eigenaar op het steiger bij de boot in aanbouw. De boot werd Bajajo genoemd een samentrekking van de namen Barend, Jan en Johanna.

Samentrekkingen waren populair in deze tijd (denk maar aan de Jopopinolokiko club, van Joop ter Heul). De boot is voor zij helemaal af was met spoed te water gelaten. De werfbazen hadden schulden en de boot dreigde in beslag genomen te worden. Er was een slecht werkklimaat in deze periode en ook in de scheepsbouw dreigde continue ontslag als er geen nieuw werk was. Dus "beunhaasde" men als het kon.

De eerste eigenaar was chauffeur bij Paul C. Kaiser, koekfabrikant in Rotterdam. Een erfenis maakte het mogelijk om de boot te laten bouwen. Later is het gezin met het bedrijf mee verhuisd naar Haarlem. Daar hebben wij de zoon "Barend" ontmoet tijdens de Haarlemse Vaardagen. Van hem hebben wij verschillende foto's kunnen kopieren.

De boot heeft eerst rond gevaren met een Buick motor en is later vervangen door een A-Ford. Zoals Barend spijtig zei, de Buick (chevrolet) was veel beter.

De boot was van 1932 tot 1946 in het bezit van de 1e eigenaar en had ligplaats in Rotterdam en later in Haarlem.

De oorlogsjaren heeft de boot doorgebracht op een eilandje in Spaarndam. In 1946 is de boot verkocht voor f 5 à f 6.000,-. Na het overlijden van de moeder van het gezin was er geen animo meer om te 
gaan varen.


Het bordje met de naam Bajajo erop is het naamplaatje van het jolletje dat als bijbootje fungeerde. Barend heeft het al die jaren zuinig bewaard en toen wij dat bij een bezoek aan hem meekregen hebben wij dit een ereplaatsje in de boot gegeven.

De zeildoeken afsluiting van het achterschip is hier deels vervangen door een raam gedeeld door twee sponninglatten. Jaren later zijn deze sponninglatten weggezaagd, de pennen van de verbindingen zijn nog zichtbaar in het huidige dus originele raam.
Het kleine venster in het stuurhuis is hier nog in twee gedeelten, dit middenstuk is ook tussen het maken van de foto en 1954 weggezaagd.

Een kennis heeft de boot voor hen verkocht voor 5 à 6.000,- gulden, en zo kwam zij weer terecht in Rotterdam. Ze werd gekocht door de direkteur van een Scheeps reinigingsbedrijf Junius op Katendrecht, hij noemde haar "Marie". De boot lag op Katendrecht in de buurt van het kantoor van de Scheepvaartinspectie. 


De 3e eigenaar had zijn bedrijf, café Nieuw Amsterdam, recht tegenover dit kantoor, het schip werd herdoopt in "Kitty" tevens was hij acuisiteur voor het bedrijf van Junius. De 4e eigenaar was een neef van de 2e eigenaar en noemde haar "Hermien".

De 5e eigenaar, de heer Haring heeft de boot aan de Coolhaven zien liggen in de rode menie en wilde haar graag kopen (10.000 gulden).

WSV De Schie in de Coolhaven - Santa Maria op de naad in de foto

Hij noemde haar naar Lena en Jan "Leja". De achterramen heeft hij vergroot d.w.z. de stijlen weggezaagd. In 1957 is het achterdak iets verlengd. In 1967 heeft er brand gewoed in de boot en de schrootjes binnen betimmering is verloren gegaan.

De 6e eigenaar de heer Verbunt (aankoopsom f 13.000,- heeft een nieuwe motor ingebouwd. Het verhaal gaat dat hij een filter van de A-Ford in het water uitspoelde (?) en liet vallen. Daarna werd een Renault Marine 40 pk benzine motor voor f 5.794,- (1974) ingebouwd, en noemde hij haar "Santa Maria". Hij heeft de roestvrijstalen preekstoel aangebracht. Wij hebben Santa Maria gekocht in 1975 voor f 9.000,-.

Via de watersportvereniging de Schie zijn wij in contact gekomen met mevrouw Haring en haar dochter (de 5e eigenaar). Van hen mochten wij een aantal foto's ontvangen en ook van de familie waar zij indertijd reizen mee maakten een aantal films van vaartochten naar Belgie Frankrijk en Duitsland.

Inmiddels heeft Santa Maria het gebracht tot varend monument en voert de bijbehorende vlag van de Federatie Varend Erfgoed Nederland FVEN (voorheen Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen  (FONV). Deze is gebaseerd op het monumentenschildje dat op historische gebouwen prijkt.

De laatste weging van het schip leverde 6 ton op


De verschillende stadia van Santa Maria

Bouw, zeiltjes achter, 1 vast raam achter,
2 vaste ramen, achterkant dicht gemaakt met ramen


2022 †